Apecar Theatre Stage er et teaterprojekt, der ønsker at bringe teater ud i gaderne, med målet at nå ud til publikum i steder hvor der normalt ikke er kunstneriske intervention.
Nu om dage mere end nogensinde har vi brug for et teater, der kommer tilbage ud på gaderne. Ligesom i middelalderen, hvor det var normalt at optræde udendørs, har restriktionerne som følge af pandemien, tvunget os til at forlade teater bygningerne og til at finde på open-air teater.
Den tvungne nedlukning af teatralske rum og reglerne for fysisk afstand pålagt af Covid-19 har ført skuespillerne Alice Occhiali og Valerio Peroni til at tænke på et teater, der når tilskuerne på torvene og gårdene, et teater der genoptager dets nomadiske og omrejsende kald. I et historisk øjeblik, hvor teatrene ikke længere synes at være nødvendige, er det kunstnerens opgave at gøre dem selv uundværlige og brugbare for samfundet.
Ved at komme tilbage til offentlige steder, kan og skal teatre genvinde dets fællesskab, forenende evne og dets værdi i samfundet, hvilket det har legemliggjort siden antikken.
I middelalderen, for eksempel, var der “Pageant Wagons”, rejsende vogne i træ, trukket af okser, der blev brugt til at spille religiøse forestillinger. Når disse vogne kom til byen, blev gaderne og torvene forvandlet til frilufts-teatre. Vognene, efter deres parade igennem byen, med publikummet der gik med, stoppede et sted og skuespillerne startede showet.
Ved at tage inspiration fra det sceniske koncept bag disse strukturer, fik Váli Theatre Lab idéen til at lave Ape Car som en moderne “Pageant Wagons”.
Dette lille tre-hjulede motor køretøj med italienske rødder, opfundet i 1948 for at udfylde behovet for transport midler efter krigen. Takket være dets trailer, er det perfekt egnet til at være brugt som en omrejsende og mobil scene.
Et billede af genfødsel for et land efter en hård tid som en krig, er det et perfekt symbol for at vise at kunsten stadig er i live selv i denne historisk hårde tid.
Kendt for dets italienske design verdenen over, bærer den hygge og glæde fra dets hjemland.
Publikum
Dette projekt angår ikke kun offentlige steder, i by- og landdistrikter, men også for steder hvor sociale aktiviteter for befolkningen finder sted:
- Skoler
- Børnehaver
- Biblioteker
- Forsamlingshuset
- Plejeboliger
- Plejehjem
Projektets mål og sociale indflydelse
- At føre teater til usædvanlige steder.
- At skabe mulighed for at nå enhver tilskuer.
- At udvikle en vis følsomhed i publikummet forhold til scenekunst og en nysgerrighed selv i dem, der ikke normalt går i teatret.
- At give en ny energi til offentlige rum, og give dem nyt liv og værdi.
- At give en meningsfuld oplevelse der skaber glæde i publikummet, der skaber et øjeblik for følelsesmæssig deling, der hjælper deltagerne til at føle sig som en del af det samme fællesskab.
- Gennem de kunstneriske interventioner, kan publikummet opleve en anden måde at være med andre og dem selv, og skabe et frirum for udtryk og kommunikation.
- At få de lokale til at åbne øjnene op for mulighederne ved sociale rum gennem uventede kunstneriske øjeblikke der går ud af den daglige rutine gaderne, torvene, gårdene og parkerne har.
- At ændre de daglige rum og give dem nye udsigter.
Teater kan gøres alle steder så længe at du finder et sted hvor det skaber grund tilstandene for teater: der skal være nogen som har fundet noget der skal sige og der skal være nogen som har et behov for at lytte til det. Således kan I skabe relationer.
-Jacques Copeau-
Støttet af
Kulturministeriet- Slots og Kulturstyrelsen “100 dage med kultur og idræt”
Holstebro Kommune
TMP
Mere information
Vil du eller din institution have besøg af Apecar Theatre Stage, kontakt: info@ntl.dk
Forestillingen kan udføres i offentlige rum, men også på skolers eller daginstitutioners udearealer.