Besøg arkivet –
en interaktiv rejse gennem Odin Teatrets kunstneriske opdagelser
Udforsk Odin Teatrets historie dokumenteret ved hjælp af en række forskellige medier, såsom fotos, video, breve og noter. Odin Teatrets arkiv viser Odin Teatrets visioner, mangfoldige aktiviteter og net af relationer, der dækker en periode på over halvtreds år.
Odin Teatret Archives første skridt bestod i at indsamle og klassificere papirdokumenter.
Første a
Fonds Barba
blev oprettet med alle de dokumenter, som Barba personligt havde bevaret og bestilt i over halvtreds år. Det drejer sig i vid udstrækning (men ikke udelukkende) om materialer i forbindelse med hans arbejde med Odin Teatret: forestillinger (skitser, noter, oplæsninger osv.); hans forhold til den polske instruktør Jerzy Grotowski, som Barba var i lære hos (breve, essays, maskinskrevne manuskripter); æresbevisninger, hædersbevisninger og priser; personlige dokumenter; notesbøger, skitser og fotos; materialer i forbindelse med teksten til forestillinger; udskrifter af hans foredrag; hans artikler, essays og avisudklip om ham. OTA opbevarer også Eugenio Barbas korrespondance, som endnu ikke er tilgængelig af indlysende årsager, men som, når den bliver tilgængelig i fremtiden, vil gøre det muligt at rekonstruere relationer, fælles problemer, emner, overvejelser og udviklingsfaser vedrørende Odin Teatret og det miljø, som det er en del af og en katalysator for.
Samtidig blev en
Fonds Odin Teatret
blev påbegyndt, herunder alle dokumenter, som teatret opbevarer: Det er en af de vigtigste dokumenter, som teatret har opbevaret: presseudklip, materiale til tidsskriftet “Teatrets Teori og Teknikk”, som blev udgivet af Odin Teatret i perioden 1965-1974, breve fra tilskuere, dokumenter om de forskellige ISTA-sessioner (International School of Theatre Anthropology), tekster fra forestillinger; dokumenter om tilrettelæggelsen af de store seminarer i 1960’erne (med Jerzy Grotowski, Jean-Louis Barrault, Etienne Decroux, Jacques Lecoq, Dario Fo, brødrene Colombaioni m.fl.) og i 1970’erne (med balinesiske, indiske og japanske kunstnere og ensembler); dokumenter vedrørende filmprojekter og optagelser; skuespillernes notater, forslag og skitser om træning eller skabelse af en forestilling osv.
Ud over disse to ret omfattende fonde opbevarer OTA en
Fonds Iben Nagel Rasmussen
, med materialer, der især vedrører hendes forestillinger, som ikke involverer hele Odin Teatret, og hendes aktivitet som leder af teatergruppen Farfa, som samledes omkring hende mellem 1980 og 1990.
Endelig en
Fonds Cristina Wistari Formaggia
blev oprettet i 2008. Efter hendes død overlod hendes bror og søster, som vi endnu en gang vil takke, OTA dokumenterne vedrørende hendes aktiviteter som danser og støtte for den klassiske teater-dansform Gambuh på Bali. Konsultationen af dokumenterne på Odin Teatrets arkiv er blevet lettet ved hjælp af en række “fortegnelser” (offentliggjort på dette websted som et igangværende arbejde). Disse fortegnelser beskriver og kontekstualiserer den arv af dokumenter og audiovisuelle værker samt den labyrint af historiske situationer, tilfældigheder og tilfældigheder, som de er opstået på baggrund af. Alle OTA’s dokumenter kan konsulteres af forskere, studerende, praktikere og andre interesserede personer ved at skrive til Odin Teatret. Den eneste undtagelse er Eugenio Barbas korrespondance efter 1975, hvor modtagerens tilladelse er nødvendig. Korrespondancen må ikke citeres eller offentliggøres uden tilladelse fra både afsenderen og modtageren.