Title Image

Odin Teatret Archive (OTA)

Materialernes anvendelighed

Arkivet repræsenterer mere end 55 års historie for en gruppe, der har revolutioneret den måde, man tænker teater på. Derfor tiltrækker den besøgende, studerende og lærde fra hele verden.

Nogle fragmenter af arkivalier er tilgængelige og kan downloades på webstedet odinteatretarchives.com.

Katalogerne er en uundværlig guide til at gennemgå alle de dokumenter, fotografier og audiovisuelle materialer, der opbevares og er tilgængelige på arkivet. Inventarerne af arkiverne er skrevet af Mirella Schino og udgivet på italiensk og engelsk:

Il libro degli inventari. Odin Teatret Archives, Roma, Bulzoni, 2015.

The Odin Teatret Archives, London-New York, Routledge, 2018.

De bevarede materialer er forskellige (papirdokumenter, fotos, videoer), og mange af dem er sjældne. Derfor lånes nogle materialer, herunder videoer, ofte ud til museer og gallerier med henblik på installationer og udstillinger.

I det seneste år blev der vist et uddrag af filmen Victoria – Sort og kvinde, instrueret af Torgeir Wethal og produceret af Odin Teatret Film i 1978, blev vist på flere udstillinger rundt om i verden: for projektet Afrcamericanos på Centro de la Imagen i Mexico, for Impressum på Museum für Moderne Kunst i Frankfurt (Tyskland) https://www.mmk.art/en/whats-on/bewegte-bilder/ og for Still I Rise: Act 3 på Arnolfini Gallery Limited i Bristol (UK) https://www.arnolfini.org.uk/whatson/exhibitions.

Det samme uddrag vil blive brugt af Aurora Filmes, et brasiliansk filmproduktionsselskab, til dokumentarfilmen Tlazolteotl. Hvor heksene flyver hen.

Odin Teatret Archives & Centre for Theatre Laboratory Studies (CTLS)

I samarbejde med Center for Theatre Laboratory Studies (CTLS), der ledes af Aarhus Universitet, er arkivet også et forskningscenter. Hvert år kommer et stort antal studerende, forskere og lærde til Holstebro for at finde nyttige kilder til deres egen forskning. Alene i 2018 modtog OTA mere end 130 besøgende fra Spanien, Frankrig, Polen, Storbritannien, Kina, Italien, Grækenland, Latinamerika og Canada.

Ud fra antropologiske, historiske eller sociologiske studier betragtes teater i stigende grad som en mulig adgangsnøgle til områder af mennesket, som er vanskelige at komme ind på.

OTA har sat sig for at organisere sine mange dokumenter, så de kan være nyttige for:

  • studiet af historien om en af de længst eksisterende og mest betydningsfulde teatergrupper fra anden halvdel af det20. århundrede;
  • studiet af det forhold, der påvirker en generations teaterliv;
  • undersøgelse af ændringer i affektivitet og værdier, som ikke kun vedrører teatervirksomhed;
  • undersøgelse af menneskelige relationer ved hjælp af teater som et redskab til antropologisk eller sociologisk forskning.

Forskning og publikationer

Mange publikationer er blevet lavet og skrevet med kilderne fra dette arkiv.

Tatiana Chemi, lektor ved Aalborg Universitet (Danmark), har udgivet En teaterlaboratorie tilgang til pædagogik og kreativitet. Odin Teatret og gruppelæring, Palgrave Macmillian, Cham, Schweiz. 2018. I 2018 blev også offentliggjort Tatiana Chemi, Erik Exe Christoffersen, Serendipitetens Rum. Odin Teatrets Laboratorium, Aarhus (Danmark), Forlaget Klim.

I 2017 indsamlede Jane Turner og Patrick Cambpell, forskere fra Manchester Metropolitan University, dokumenter om Nordisk Teaterlaboratoriums skuespilleruddannelse med henblik på at skrive artiklen Oppositionens dans. Gentagelse, arv og forskel i tredje teateruddannelse, udgivet i Time and Performer Training, London-New York, Rouledge, 2019.

I juli 2019 udgav Revista Brasileira de Estudos da Presença, et online brasiliansk magasin, et nummer, der udelukkende var dedikeret til Odin Teatrets 55-års jubilæum I dette nummer brugte nogle forskere kilder fra OTA’s hjemmeside (odinteatretarchives.com) til at skrive og redigere deres artikler https://www.seer.ufrgs.br/presenca/issue/view/3617.

Odin Teatret Film leverede en masse materiale om Odin Teatrets historie til produktionsselskabet Alert Film. Disse materialer fra det audiovisuelle arkiv blev brugt til redigering af filmen The Art of Impossible, instrueret af Elsa Kvamme. http://www.alertfilm.no/detumuligeskunst.

Den1. oktober 2019, i Utrecht (NL), på Nederlands Film Festival 2019, vil der være premiere på Det hemmelige rum. En rejse ind i Odin Teatrets univers. Til redigeringen af filmen brugte instruktøren Janica Draisma adskillige materialer fra OTA’s audiovisuelle arkiv. https://www.filmfestival.nl/programma/?s=&hPP=24&idx=prod_shows&nr=9

Bibliotek

Arkivet administrerer også et internt bibliotek for teaterstudier, der omfatter omkring tusind bind på mere end tyve sprog. Biblioteket, som er det eneste arkiv, kan også bruges af Holstebro Kommune eller af enhver person, der er interesseret i teaterstudier og teaterkultur.

Biblioteket er blevet bygget op på baggrund af en række donationer: Eugenio Barba-samlingen, Halfdan Rasmussen-samlingen, Tage Hind-samlingen, Ove Sprogøe-samlingen og Torgeir Wethal-samlingen gør biblioteket til en vigtig dokumentarisk kilde for donatorernes kulturelle interesse. Desuden modtager biblioteket omkring 100 magasiner, der repræsenterer de vigtigste teaterpublikationer fra hele verden.

 

Nuværende aktiviteter

Odin Teatret er stadig aktivt, og OTA fortsætter med at katalogisere og organisere materialer, som ofte kommer fra gruppens ture.

Holdet består af: Simone Dragone (ansvarlig for dokumentarkivet og biblioteket), Lise Marie Guld (katalogisering og arkivering af magasiner), Rasmus Volf Pedersen (kommunikationsassistent for sociale medier), Rina Skeel (ansvarlig for fotoarkivet), Claudio Coloberti (filminstruktør), ansvarlig for Odin Teatret Film og audiovisuelt arkiv), Selene D’Agostino (redaktør af Julia Varleys bibliografi) og Francesca Romana Rietti (redaktør af Eugenio Barbas bibliografi i samarbejde med Llouis Masgrau, professor ved Teaterinstituttet i Barcelona).

I februar 2015 havde Det Kongelige Bibliotek i København (Den Sorte Diamant) modtaget en del af de originale dokumenter fra arkivet om de første 50 år af Odin Teatrets levetid.
Odin Teatret fortsætter sin aktivitet: alle de dokumenter, der er nødvendige for et levende teater, vil forblive i teatret (herunder presseoversigter, organisatoriske og administrative dokumenter), mens Det Kongelige Bibliotek vil bevare dokumenterne for fremtidige generationer ved hjælp af den nyeste teknologi.
De dokumenter, som Odin Teatrets arkiv har indsamlet om alle aspekter af dette teaters liv, relationer og kultur, kan lagres på nye medier og formidles i Danmark og blandt alle de primære kulturinstitutioner i verden, der samarbejder med Det Kongelige Bibliotek. NTL- Nordisk Teaterlaboratorium vil opbevare en digital kopi af alle de dokumenter, der er deponeret på Det Kongelige Bibliotek i Odin Teatrets arkiv.
Som det har været tilfældet siden oprettelsen af OTA-Odin Teatret Archives i 2008, er teaterarkiverne åbne hele året rundt for besøgende studerende, lærde og forskere.
Odin Teatrets historiske arkiver, herunder Eugenio Barbas og nogle af skuespillerne private arkiver, vil kunne konsulteres på Det Kongelige Bibliotek (www.kb.dk/da/index.html) og i digitalt format på NTL-Nordisk Teaterlaboratorium i Holstebro. Dokumenterne om Odin Teatrets første halvtreds år er blevet ordnet og digitaliseret, og ved hjælp af hovedpersonernes hukommelse er der blevet indsamlet oplysninger om de begivenheder, der har ført til dem.
De afslører et komplekst netværk af relationer og viser konkret, hvordan teater kan bruges som en nøgle til at studere menneskelig adfærd.
Denne vigtige historiske undersøgelse holder ikke kun dokumenterne, men også teatrets hukommelse i live.

Arbejdet startede i 2008 og blev udført af en international gruppe, der blev koordineret af Mirella Schino (Roma Tre University), bistået af Francesca Romana Rietti og Valentina Tibaldi.

Andre samarbejdspartnere: Paula Isiegas, Gabriella Sacco, Lucia Repašská, Miguel Jerez López, Kasia Chojecka, Sabrina Martello, Claudio Coloberti, Chiara Crupi, Ana Woolf, Pierangelo Pompa og Lluìs Masgrau.

Vigtige bidrag til de forskellige faser af arbejdet blev ydet af:
Eugenio Barba og Nando Taviani, Giulia Barrera (Statens centralarkiv i Rom),
Rina Skeel (producent på Odin Teatret), Alette Scavenius (Københavns Bibliotek).

Besøg arkivet –
en interaktiv rejse gennem Odin Teatrets kunstneriske opdagelser

Udforsk Odin Teatrets historie dokumenteret ved hjælp af en række forskellige medier, såsom fotos, video, breve og noter. Odin Teatrets arkiv viser Odin Teatrets visioner, mangfoldige aktiviteter og net af relationer, der dækker en periode på over halvtreds år.

Odin Teatret Archives første skridt bestod i at indsamle og klassificere papirdokumenter.

Første a
Fonds Barba
blev oprettet med alle de dokumenter, som Barba personligt havde bevaret og bestilt i over halvtreds år. Det drejer sig i vid udstrækning (men ikke udelukkende) om materialer i forbindelse med hans arbejde med Odin Teatret: forestillinger (skitser, noter, oplæsninger osv.); hans forhold til den polske instruktør Jerzy Grotowski, som Barba var i lære hos (breve, essays, maskinskrevne manuskripter); æresbevisninger, hædersbevisninger og priser; personlige dokumenter; notesbøger, skitser og fotos; materialer i forbindelse med teksten til forestillinger; udskrifter af hans foredrag; hans artikler, essays og avisudklip om ham. OTA opbevarer også Eugenio Barbas korrespondance, som endnu ikke er tilgængelig af indlysende årsager, men som, når den bliver tilgængelig i fremtiden, vil gøre det muligt at rekonstruere relationer, fælles problemer, emner, overvejelser og udviklingsfaser vedrørende Odin Teatret og det miljø, som det er en del af og en katalysator for.

Samtidig blev en
Fonds Odin Teatret
blev påbegyndt, herunder alle dokumenter, som teatret opbevarer: Det er en af de vigtigste dokumenter, som teatret har opbevaret: presseudklip, materiale til tidsskriftet “Teatrets Teori og Teknikk”, som blev udgivet af Odin Teatret i perioden 1965-1974, breve fra tilskuere, dokumenter om de forskellige ISTA-sessioner (International School of Theatre Anthropology), tekster fra forestillinger; dokumenter om tilrettelæggelsen af de store seminarer i 1960’erne (med Jerzy Grotowski, Jean-Louis Barrault, Etienne Decroux, Jacques Lecoq, Dario Fo, brødrene Colombaioni m.fl.) og i 1970’erne (med balinesiske, indiske og japanske kunstnere og ensembler); dokumenter vedrørende filmprojekter og optagelser; skuespillernes notater, forslag og skitser om træning eller skabelse af en forestilling osv.

Ud over disse to ret omfattende fonde opbevarer OTA en
Fonds Iben Nagel Rasmussen
, med materialer, der især vedrører hendes forestillinger, som ikke involverer hele Odin Teatret, og hendes aktivitet som leder af teatergruppen Farfa, som samledes omkring hende mellem 1980 og 1990.

Endelig en
Fonds Cristina Wistari Formaggia
blev oprettet i 2008. Efter hendes død overlod hendes bror og søster, som vi endnu en gang vil takke, OTA dokumenterne vedrørende hendes aktiviteter som danser og støtte for den klassiske teater-dansform Gambuh på Bali. Konsultationen af dokumenterne på Odin Teatrets arkiv er blevet lettet ved hjælp af en række “fortegnelser” (offentliggjort på dette websted som et igangværende arbejde). Disse fortegnelser beskriver og kontekstualiserer den arv af dokumenter og audiovisuelle værker samt den labyrint af historiske situationer, tilfældigheder og tilfældigheder, som de er opstået på baggrund af. Alle OTA’s dokumenter kan konsulteres af forskere, studerende, praktikere og andre interesserede personer ved at skrive til Odin Teatret. Den eneste undtagelse er Eugenio Barbas korrespondance efter 1975, hvor modtagerens tilladelse er nødvendig. Korrespondancen må ikke citeres eller offentliggøres uden tilladelse fra både afsenderen og modtageren.